2020 Fietsreis langs de Moezel

1 september 2020 - Zell, Duitsland

Van 30 augustus t/m 4 september kozen we, vanwege COVID 19, voor een reis dichtbij. Alle andere reizen die we gepland hadden waren geannuleerd. Maar fietsen in de buitenlucht langs de prachtige oevers van de Moezel moest toch wél lukken. In de stromende regen kwamen we aan bij Haus Simon in Blankenrath.

Gelukkig was het de volgende dag (1 september) bewolkt maar droog. Met de fietsen op de fietsendrager parkeerden we aan de oevers van Zell en fietsten langs de Schwarze Katze, een bekende plek in Zell. We kozen voor een route van Zell naar Reil en weer terug. Ca. 35 km. Het was een gewéldige route! We fietsten omhoog en omlaag langs het prachtige groen van de wijngaarden met in de verte een langgerekt treinviaduct.

Aan het eind van de middag kozen we ervoor om naar de Hängseilbrücke van Geierlay te gaan (hangbrug over de Mörsdorfer Bach). Vanwege corona was de doorgang gelimiteerd. Het ene uur mocht een groep van de ene kant oversteken en het andere uur vanaf de andere kant. We fietsten helemaal tot aan de brug en wachten geduldig op wat zitbankjes op onze oversteek vanaf de Sosberg kant. Het was goed geregeld en niet druk, dus de oversteek verliep voorspoedig met ruime afstand tussen de mensen. Aan de andere kant (Mörsdorf) waren een aantal bankjes waar we konden wachten om terug te gaan. Tot 19 uur werd de oversteek begeleid. Daarna niet meer. De Geierlay brug was één van de activiteiten op onze bucketlist en het was bijzonder om erover heen te lopen.

2 september fietsten we van Cochem naar Poltersdorf, ook weer ca. 35 km. We stopten even bij de sluis van Fankel en gingen met het pontje over naar Beilstein. Op het pontje hadden we een fantastisch uitzicht op de ruïne van Beilstein. Ook dit was een mooie route met bankjes onderweg waar je even kon genieten van al het moois dat de Moezel biedt. Maar het toppunt van de Moezel is toch zeker Cochem. Als je aan komt fietsen dan vangt het kasteel op de heuvel direct je blik en de gekleurde huisjes langs de rivier maken een zeer pittoresk plaatje. De boten, de bruggen en de bloembakken zorgen voor een geweldige sfeer. In Cochem (waar het erg druk was) hebben we geluncht.

Vervolgens reisden we met de auto naar de parkeerplaats bij Burg Eltz (in Moselkern). Een prachtig kasteel dat bereikbaar was via een wandelpad door het bos van ca. 25 minuten. We maakten foto's van dit schitterende kasteel en liepen de route terug. Als bonus hadden we op de bochtige terugweg naar Blankenrath een prachtig uitzicht vanaf boven over de Moezel en haar kleine dorpjes.

Op 3 september hadden we bedacht dat we een stukje (37 km) van de Maare-Mosel Radweg zouden fietsen van Daun naar Wittlich. We boekten een ticket vanaf Wittlich met de (fiets)bus naar Daun en vandaar konden we naar beneden fietsen, terug naar Wittlich. Op buienradar zag het er goed uit, maar helaas waren er behoorlijke regenbuien en waren we binnen de kortste keren kleddernat. Maar we moesten toch terug naar de auto, dus doorfietsen. Ondanks alles genoten we toch van de rust, de bossen en het groen van de Vulkaneifel. De fietsweg werd goed aangegeven en toen we in Wittlich aankwamen konden we weer opwarmen door in het centrum een warme chocolademelk te drinken. Op de terugweg stopten we bij Ürzig om foto's te maken van het viaduct van de Moseltalbrücke en de wijnvelden onder ons. Prachtig!

De terugreis was op 4 september, maar omdat we toch niet ver van Nederland waren, hadden we in de ochtend nog een fietsroute gepland van Reil naar Kröv. Een aantal jaren geleden waren we met familie in Landal Mont Royal in Kröv geweest en we hadden goede herinneringen aan onze wandeling van Kröv (boven) naar Wolf (beneden). Ook hier was het landschap lieflijk. Met een haventje, de sluis bij Enkirch en het mooie Traben Trarbach waar we langs kwamen. We eindigden in Reil, waar in het centrum een aantal prachtige beelden op een pleintje stonden. Een mooie afsluiting van deze heerlijke Moezel fietsreis.

1. José:
    13 oktober 2020
    prachtig Det en je kan er gif op nemen dat ik Heiner er van overtuig dat wij dit reisje van jullie na gaan doen!!!!!!(als Nico er niet meer is ;-( )