2010 Madeira

3 oktober 2010 - Madeira, Portugal

In de herfst (oktober) gingen Jos en ik een week naar Madeira. Wat een prachtig eiland. We hadden een fly-drive geboekt met 3 verschillende hotels. De eerste uitzichten waren al prachtig en we zijn direct begonnen met een wandeling langs de levadas die je overal vindt. Verder doorgereden langs de Penha de Aguia (adelaarsrots) bij Fayal. De eerste overnachting was in Hotel Colmo in Santana waar we ook de bekende punthuisjes van Madeira bewonderen. We rijden langs de kustlijn bij Ponta Delgada en maken de Balcoes wandeling in Parque Natural do Rebeiro Frio. De volgende dag bezoeken we de berg Pico do Arieiro en Pico Ruivo, waar de mist ineens opkwam. Daarna doorreizen via de noordelijke kustweg naar Hotel Moniz Sol in Porto Moniz aan de prachtige kust in het noorden. De natuurlijke zwembaden zijn onovertroffen prachtig, maar te wild om in te zwemmen. Een volgend uitstapje gaat naar Ponta do Pargo (uiterste westpunt van het eiland) waar we de vuurtoren bewonderen én weer het uitzicht. De volgende dag in de regen naar Calheta. Onderweg duiken er ineens koeien op de weg op die je bijna niet ziet door de regen. Leuke onderbreking! In het Casas das Mudas Arts (modern museum) bewonderen we allerlei prachtige kunstwerken. Een aanrader! We rijden bij Porto Moniz de berg op en maken de prachtigste foto's bij de Miradouro én we wandelen naar de waterval van Risco in Rabacal. Een flinke wandeling. Als we doorrijden naar Encumeada zien we links en rechts de oceaan, we zijn precies in het midden van het eiland. De laatste twee dagen verblijven we in Hotel Orca Praia, hangend op de rotsen aan de kust bij Funchal. We gaan in Funchal met de Teleferico (kabelbaan) naar boven en ook weer naar beneden. De karretjes waarmee je razendsnel naar beneden kunt, laten we aan ons voorbijgaan. Ons laatste bezoek is aan het Christusbeeld in Canico. We lopen het smalle weggetje helemaal naar beneden om met dit mooie uitzicht afscheid te nemen van een fantastische vakantie op Madeira.