2011 Cruise Scandinavië

26 juni 2011 - Oslo, Noorwegen

In juni/juli zijn Jos en ik met zijn vader met de MS Rijndam van de Holland America Line vertrokken voor een cruise van een week langs Helsingborg (Zweden), Kopenhagen (Denemarken), Skagen (Denemarken) en Oslo. Een heerlijke reis die vooral opa als oud-binnenschipper geweldig vond. Maar ook wij hebben genoten van het mooie schip met alle faciliteiten en de verschillende mooie steden.

In Helsingborg hebben we door de stad geslenterd en langs de haven. Er is een mooi centrum met prachtige kunstwerken en uitzichtspunten. In de haven zie je de ferries aankomen en vertrekken.

In Kopenhagen namen we de Jump on Jump off bus waar ook opa met de rolstoel goed mee kon komen. We reden langs Tivoli, Kasteel Rosenborg, het prachtige Operagebouw en stapten uit bij Paleis Amalienborg, waar we precies op tijd waren voor de wisseling van de wacht. We hebben ook rondgekeken in de Frederikkerk en daarna heerlijk gelunched in de wijk Nyhavn.

Na Kopenhagen ging de Rijndam terug naar Skagen, het noordelijkste puntje van Denemarken. Een prachtige plek om op de fiets te verkennen. De boot lag vlakbij het centrum dus we konden zo naar de fietsverhuur lopen, om daarna als echte Nederlanders naar het Sonderstrand te fietsen. Het laatste stukje moesten we afleggen in de tractor/bus die door het mulle zand ging. Uiteindelijk stonden we op het kruispunt van het noordelijkste puntje van Denemarken met de ene voet in de Noordzee en de andere in de Baltische zee. Héérlijk! Op de terugweg kwamen we langs een onder het zand verdwenen dorpje, waar de Tilsandede kerk een herinnering van was.

In Oslo namen we opnieuw de Hop on Hop off bus en reden we langs prachtige gebouwen en een klein haventje. Maar het toppunt was het Vigeland Park met ongelooflijk veel fantastisch grote beelden. Het is een heel groot park waar je een hoop tijd kunt doorbrengen. Je valt van de ene verbazing in de andere. Dat één kunstenaar (Gustav Vigeland) zoveel beelden, fonteinen en hekwerken kan maken. Een aanrader!