2012 Cruise Middellandse Zee

2 mei 2012 - Rome, Italië

Op 2 mei vertrokken we met het gezin naar Rome voor een cruise op de Middellandse Zee. De eerste dagen hebben we Rome verkend met de Sightseeing Roma bus. Natuurlijk uitgestapt bij het Collosseum en rondgelopen om foto's te maken. Daarna verder naar het Vaticaan en de Trevi Fontein. We hadden een heerlijk hotel met ontbijt op het dakterras (in de buurt van het treinstation). Ook de volgende dag weer door Rome gestruind en over de Via Appia Antica (een van de oudste wegen van Rome) gelopen en met de rolstoel van Thomas geprobeerd erover heen te komen. Met de lift zijn we naar boven gegaan in het prachtige monument van Vittorio Emanuele. Boven heb je een prachtig uitzicht over Rome en op het plein Piazza Venezia

Daarna aanmelden op de Eurodam van de Holland America Line waar we een prachtige hut hebben. De jongens gaan naar het casino en de discotheek op de boot en alle maaltijden zijn pure verwennerij. De eerste haven is La Spezia (Italië). Een onverwachte verrassing, want daar zouden we niet aanleggen. Maar daar hebben we de allermooiste wandeling ooit gemaakt over de Via Dell' Amore bij Cinque Terre. Van Monterosso naar Vernazza

De tweede haven was Monaco (Frankrijk). Daar bleef de boot buitengaats liggen en werden we met tenders aan land gebracht. Natuurlijk bezoeken we daar de Formule 1 racebaan en gaan we naar het casino. En we bewonderen alle dure, mooie auto's die langskomen.

De derde haven was Barcelona (Spanje), een wereldstad, waar 1 dag natuurlijk nooit genoeg is. De gezellige pleinen, de Sagrada Familia, de prachtige werken van Gaudi én en tour door het stadion Camp Nou waar FC Barcelona speelt. Een must met 3 zoons! We konden bijkomen doordat we een dag op zee bleven en van het zwembad en de whirlpool gebruik maakten.

De vierde haven was Tunis. Jos en de jongens bezochten een Souk en ik ging met een excursie naar een oude opgraving. Verrassend waren de flamingo's die in Tunis in het water stonden. De bus maakte voor mij een rondje en we mochten uitstappen langs de kant van de weg om foto's te maken. Bijzonder! De opgraving was bij Site Archeologique Utique en de rondleiding indrukwekkend. Maar er werd wel gediscussieerd of het geraamte dat er lag wel écht was.

De vijfde haven was Palermo (Sicilië). Met de lokale bus gingen we naar boven op Monte Pellegrino voor een fantastisch uitzicht op de haven en ons cruiseschip. Je kon boven op de berg horen dat Palermo een grote drukke stad is, waar er door de auto's heel veel getoeterd wordt. De rest van de tijd hebben we winkels bekeken in het centrum van Palermo. De terugreis over zee ging van Palermo weer naar Civitavecchia de cruisehaven van Rome.