2014 Frankrijk - Bretagne/Normandië

10 juni 2014 - Perros-Guirec, Frankrijk

10 t/m 15 juni waren Jos en ik samen naar Bretagne en op de terugreis reden we langs de invasiestranden in Normandië. Een mooie en indrukwekkende reis langs heden en verleden. In het heden de prachtige kust van Bretagne bij Perros-Guirrec en de vogeleilanden van les Sept Iles waar we met de boot naar toe gingen. We zagen een grote kolonie Jan van Genten, en in zee Alken en Papegaaiduikers. Op het eiland zagen we ook zeehonden liggen. Daarna voer de boot langs de Cote Granite. Prachtige roodgekleurde rotspartijen waar we de volgende dag ook tussendoor wandelden via het Sentier des douaniers (smokkelpad) richting Tregastell. Imponerend hoog!

Onderweg langs de kust moesten we langs Mont St. Michel. Ook al was het daar toeristisch druk, van een afstand was het een imponerend schouwspel van eb en vloed rondom dit prachtige bouwwerk.

De volgende dag reisden we via Arranches en Granville naar Carteret (ter hoogte van Jersey) en genoten we van de prachtige kustlijn. Daarna reden we dwars over land naar SAinte-Mere-Eglise waar we het verleden indoken bij het eerste Oorlogsmuseum (openlucht). Er lagen nog bloemen van het bezoek van President Obama van de USA ter herinnering aan 70 jaar bevrijding. In Sainte-Mere-Eglise hangt een parachute aan de kerktoren ter herinnering aan alle parachutisten die aan de bevrijding meewerkten. We bezochten het Airborne Museum waar op grote wanden te zien was hoe de invasie uitgevoerd werd. Via Batterie Azeville (bunkers als huizen gecamoufleerd) kwamen we aan bij Pointe du Hoc (boven Omaha Beach) dat door de Rangers bevrijd werd. Ongelooflijk de moed van al deze mensen. We zagen onderweg veel monumenten, maar het monument in het water (The Braves op Omaha Beach) was het indrukwekkendst! In gedachten liepen we langs de vele kruisen op de Amerikaanse begraafplaats in Colleville. Om uit te rusten pakten we een terrasje in Port-en-Bessin aan het water waar de bevrijdingsvlaggen nog wapperden. Onderweg stuitten we op mensen die in oude legerauto's op hun manier de bevrijding herdachten. In Longues-sur-Mer keken we binnen in de bunkers die gebouwd waren door de Duitsers om de geallieerden tegen te houden. Je werd er stil van.

De terugreis ging door de kustplaats Honfleur, via de prachtige Pont Normandie naar Etretat. Wat een mooie rotskust weer! We kregen er geen genoeg van.