2014 Frankrijk - Parijs

23 mei 2014 - Parijs, Frankrijk

Samen met Jos in mei een paar dagen naar Parijs. Even lekker samen genieten van dit uitstapje. We kozen een hotel in een buitenwijk (stuk goedkoper!). Daarvandaan konden we naar een parkeergarage in de buurt van een metrostation en verder met de metro Parijs verkennen.

Als eerste bezochten we de Cathédrale Notre Dame. Ondanks het donkere, druilerige weer een must-see vanwege de overweldigende grootsheid. Buiten erom heen gewandeld langs de Seine en over de mooie bruggen. En binnen de iconen bewonderd en een lichtje gebrand. Op de Pont des Arts hingen ongelooflijk veel hangslotjes, die liefde en romantiek aanduiden (slotjes werden in 2015 verwijderd!).

Daarna onderweg naar de Eiffeltoren. Van ver natuurlijk al goed te zien, maar dichterbij steeds indrukwekkender. Er stonden flinke rijen bij elke poot van de toren en wij stonden in de verkeerde rij, die ineens gesloten werd. Toch maar wachten in een andere rij tot we naar boven konden. Er waren ongelooflijk veel gewapende militairen vanwege terrorismedreiging. Op verschillende verdiepingen foto's gemaakt en het uitzicht bewonderd over de stad, de Seine en de parken.

De Basilique Sacré Coeur stond natuurlijk ook op het programma. Er is altijd drukte en beweging in deze omgeving. Er werden dansjes uitgevoerd en er was een demonstratie. Maar toch straalt deze statige basiliek rust uit.

We ontdekten een prachtige beeldentuin langs de Seine en konden niet ophouden met foto's te maken van de uiteenlopende beelden die er stonden. Allemaal even bijzonder. Een onverwacht cadeau.

Af en toe moesten we schuilen voor de regen en zo kwamen we in een winkelcentrum terecht met prachtige mozaïekvloer. En ook buiten op een terrasje bij Restaurant Moulin de la Vierge hadden we uitzicht op een kerk waarin op dat moment een H. Communie had plaatsgevonden.

Parijs was vol verrassingen!