2014 Kreta

14 oktober 2014 - Kreta, Griekenland

In oktober boekten we een Fly-drive naar Kreta. We verbleven in Hotel Alianthos Garden in Plakias. Een heerlijke plek met uitzicht op zee. Direct na de landing op Heraklion begon een zonnige reis met de huurauto langs mooie vergezichten op dit eiland. Als eerste verkenden we Plakias zelf met een wandeling langs de kust. De zonsondergang daar was een prachtig cadeautje.

De volgende dag maakten we vanuit Plakias een wandeltocht in de omgeving langs een oude molen, brug en kerkje en langs de olijfbomen weer terug. Heerlijk ontspannend.

Om het eiland verder te verkennen moesten we door de Farangi Kourtaliotiki (kloof). Daar wachtte de grootste verrassing voor mij als vogelaar. 12 gieren waren op trek en zweefden boven deze kloof. Fantastisch! Daarna gingen we op zoek naar een glasblazerij in Kokkino Chorio. We raakten de weg kwijt doordat de borden allemaal in het Grieks waren en we zijn gestopt in Almirida voor de lunch. Dat was niet echt vervelend omdat we een prachtig uitzicht op het strand hadden. En uiteindelijk vonden we de glasblazerij toch. De terugweg ging langs Kefalas waar de zee prachtig groen kleurde. Overal op Kreta zijn de prachtigste kerkjes en kapelletjes. We hebben ze gefotografeerd in alle kleuren, vormen en maten. Ook écht Grieks zijn de geiten op de weg en de geitenvellen die op hekjes hingen te drogen.

We hadden een dag uitgetrokken om de Imbros kloof te lopen. We parkeerden bij de uitgang en namen daar een taxi naar het beginpunt boven op de berg. Een fantastisch landschap ontspon zich voor ons. Soms liepen we rustig met z'n tweeën en af en toe kwamen we groepjes mensen tegen, maar druk was het zeker niet. De route terug vanaf de kloof naar Plakias was ook weer prachtig en we stopten even bij een restaurant voor een ijsje. We maakten ook een foto van Plakias vanaf het hoger gelegen Sellia.

De dag daarop trokken we weer vanuit het zuiden naar het noorden naar Rethimnon, waarbij we merkten dat de Grieken als gekken rijden. Belijning van de weg is niet bedoeld voor automobilisten en iedereen haalt in, of het kan of niet.  We reden ook door kleine, smalle straatjes in afgelegen dorpjes waar het veel rustiger was en we souvenirs kochten. Op de terugweg passeerden we weer een mooi kerkje in de kloof Farangi Kotsifou.

Om de zuidkust nog verder te bekijken, planden we een trip naar Agia Galini. Ook weer een prachtig plaatsje waar de bootjes rustig in het haventje lagen te dobberen. Voor de lunch kozen we een restaurant aan het strand, onder de druivenranken. Griekser kan niet.

Als cultureel punt op de agenda stond het klooster Moni Piso Preveli. Hoog gelegen en met mooie uitzichten. Maar binnen was het indrukwekkend te zien hoe devoot de Griekse bevolking was en hoe zij gezegend werden in het kerkje.

Verder hadden we nog bedacht dat we een geitenkaasboerderij wilden bezoeken, hoog in de bergen. Onverwacht kwamen we langs een gebouw in Axos waar ongelooflijk mooi en groot houtsnijwerk tentoongesteld werd (Museum of wooden sculptures). De kunstenaar heeft ons een rondleiding gegeven en we waren zeer onder de indruk van zijn levensechte kunstwerken. Na wat aanwijzingen van bewoners onderweg vonden we uiteindelijk ook de geitenkaasboerderij en werden we allerhartelijkst ontvangen door de medewerkers. We kochten heerlijke geitenkaas en kregen een adres in Amsterdam mee, waar ze deze kaas ook verkochten. Superleuk!

Onderweg naar Heraklion voor de terugreis konden we nog even genieten van de laatste uitzichten op Kreta en terugkijken op een zeer geslaagde vakantie. We hebben nog lang niet alles gezien, dus een volgend bezoek is niet uitgesloten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gèke: