2015 Rusland - Moskou

5 juni 2015 - Moskou, Rusland

Met Jos, zoon Robbert en a.s. schoondochter Nastya op bezoek bij haar ouders, en een prachtig bezoek aan Moskou gebracht. We verbleven in Novotel Moscow City. Een prima adres!

Natuurlijk begonnen we op 5 juni met een bezoek aan het Kremlin. En daar is al zoveel te bewonderen (o.a. het Nationaal Historisch Museum, de prachtige kerken, het Rode Plein en het graf van Lenin). De kathedraal van de Heilige Basilius is de bekendste. Met de prachtig beschilderde torens een opvallend punt op het Rode Plein. Het is een omgeving van pracht en praal zowel binnen als buiten de muren van het Kremlin. We maakten foto's van The Assumption Cathedral en The Annunciation Cathedral, allebei met gouden daken, die prachtig glinsteren in de zon. Eruit sprong de toren van Ivan the Great Bell Tower. De beschilderingen in de Archangel's Cathedral waren van prachtig blauw met goud tot diep warm rood. Voor de lol liepen we op het Rode Plein door het duurste winkelcentrum (GUM) van Moskou en zagen ook daar de verleidingen van hele dure merken.

Vanuit de Kremlin Gardens hadden we een mooi uitzicht op de rivier de Moskva en ook de tuinen zelf  (Secret Gardens) waren kleurrijk door de bloembedden. We wandelden verder over een van de vele bruggen van de Moskva en zagen daar de buitenzijde van het Kremlin. Alle torens van het Kremlin hebben een naam. De voorste toren waar wij op uitkeken was de Moskvoretskaya Tower vertelde Nastya. En toen begon het te regenen en schuilden we bij McDonalds (jaja ook in Moskou).

6 juni: we hadden aan Nastya gevraagd of ze ons de mooiste metro stations wilde laten zien. Als je eenmaal weet hoe de metro werkt dan is het een prima systeem. Je moet alleen de namen van de stations kunnen lezen en dat is niet eenvoudig. Daarna wandelden we langs het Bolsjoj Theater en maakten we een stadsrondrit met fotostop. Daar konden we de Christus-Verlosser kerk aan ons fotodossier toevoegen (de grootste Russisch-orthodoxe kerk ter wereld). Ook het lelijkste kunstwerk ter wereld hebben we gezien. Dat was het Peter de grote schip.

De wandeling door het Tsaritsino Park was een geweldige belevenis, mede door alle bruidsparen die we daar tegen kwamen én door de fonteinen die water spoten op de maat van prachtige muziek. We konden al luisterend heerlijk uitrusten.

Op 7 juni bezochten we Nastya's familie in hun appartement en gingen we een kijkje nemen bij het nieuwe prachtige huis dat gebouwd werd. We wandelden door een park in de buurt waar Nastya was opgegroeid en waar veel vertier was. In de avond liepen we langs de rivier naar Restaurant Karlson (gevestigd bovenin een kantorenpand), met geweldig uitzicht op de rivier en ondergaande zon en met heerlijk eten!

8 juni namen Jos en ik de metro naar Gorky park en met het heerlijke weer was ook dit een fantastisch park met veel kunst en ook weer fonteinen met muziek. Een héle belevenis.