2016 Frankrijk - Savoie

16 juli 2016 - Belmont-Tramonet, Frankrijk

Van 16 juli t/m 4 augustus verbleven wij met ons gezin en de familie op Camping Les Trois Lacs in Belmont Tramonet in de Savoie. Ook dit keer hielden we een tussenstop op Camping Le Chateau in Montigny le Roi. Bij aankomst op de definitieve camping waren we vanwege het warme weer erg blij met de grote schaduwplekken voor onze caravans. Een eerste korte rondwandeling bracht ons naar het riviertje achter de camping.

Vanwege mijn knieoperatie kon ik niet ver lopen, dus de eerste rondtoer met Jos leidde naar Lac de Paladru. Lekker een ijsje eten en genieten van het uitzicht op het meer.

De tweede rondrit met de familie ging door de groene omgeving naar Yenne. Een prachtig dorpje met een Artisan Glacier. Een heerlijke ijswinkel. Op de terugweg namen we het wandelpad naar La Chapelle de Notre Dame de la Montagne. Boven op de heuvel stond een beeld van Maria uitkijkend over de Rhone. Even verderop (langs de Via Rhona) stuitten we op een kasteel midden in de rotswand.

Op de camping zagen we een Grauwe Vliegenvanger haar jongen voeren die in het toiletgebouw in een nestje zaten. Als je van vogels houdt een prachtig schouwspel.

21 juli vertrokken we naar Chambéry voor een Jazz/Blues concert van John McLaughlin. We waren vroeg en bezochten een charmant kerkje om een kaarsje op te steken, en we dronken wat op een terras. Daarna liepen we door naar het kasteel waar de show gegeven zou worden. Tegenover het kasteel hadden we een fantastisch diner bij Le Grand Joseph en konden we zien hoe de rij langer en langer werd. Toen er eindelijk werd begonnen met de voorstelling vonden we het helemaal niet leuk en besloten we snel weer naar de camping terug te gaan.

De dag erna gingen Jos en ik met de auto op onderzoek in het gebied dat Guiers Mort heet. We kwamen door een bosrijk stuk met indrukwekkende bergwanden en overhangende rotsen. Uiteindelijk bereikten we de Charmant Som in Parc de Chartreuse waar de koeienbellen ons op de top begroetten. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht op het Belledonne Massief. We rondden de rit af via Grenoble, waar het begon te regenen. We waren precies op tijd.

Een volgende rit ging naar Le Dent du Chat, vanwaar je een uitzichtpunt hebt over Lac de Aiguebelette. We reden verder naar Lac du Bourget, waar we op restaurant Belvédere D'Ontex stuitten. Met een heerlijke verfrissing keken we uit over het meer, de overvliegende roofvogels en over Aix-Les-Bains.

Die week maakten we ook met z'n allen vanuit Chanaz (prachtig plaatsje!) een boottocht over een deel van het Lac du Bourget. Later reden we langs de overkant van het meer en vonden een prachtig recreatieterrein waar we konden zitten, pootje baden en foto's maken. We hadden een heerlijke maaltijd in restaurant Les Rives du Lac en genoten ondertussen van het uitzicht op het meer en de surfers daar.

Onze ene zus sloot bij ons aan vanaf Regensburg en onze andere zus kwam op de terugweg uit Zuid-Frankrijk nog een dag kamperen. We zetten natuurlijk alle tafels aan elkaar en bereidden op de bbq's het eten voor de hele familie. 31 juli vertrokken deze twee zussen weer en maakten wij een uitstapje naar het treintje (funiculaire) van St. Hilaire du Touvet. Dat was een beetje een zoektocht, maar we hebben het gevonden en het was de moeite waard. Ook weer vanwege het uitzicht op de prachtige omgeving.

Als afsluiting reden Jos en ik naar Le Cirque de Saint-Meme, een mooi bergmassief. Het plaatsje Saint Pierre d'Entremont was erg pittoresk in deze woeste omgeving door de mooie bloemversiering. We hebben een prachtige vakantie gehad.