2017 Frankrijk - rondreis Cahors, Lourdes, Urrugne

12 augustus 2017 - Lourdes, Frankrijk

Met zwager Jerry en zus Kitty hebben Jos en ik in augustus twee weken rondgetrokken met de caravans. Het doel was om Lourdes te bereiken om een lichtprocessie mee te maken.

De eerste stop onderweg was op Camping La Grande Sologne in Nouan Le Fuzelier. Het leek wel herfst op deze camping door alle afgevallen bladeren. Maar we hadden er in ieder geval alle ruimte voor onze caravans.

De tweede camping was La Riviere de Cabessut in Cahors (Dordogne). Om de benen te strekken maakten we direct een avondwandeling naar Cahors langs de rivier de Lot. We verkenden de volgende dag de omgeving via Caniac du Causse en reden door het Parc Naturel Régional des Causses du Quercy. Een groen landschap, maar niet echt bijzonder. Omdat de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela ook door Cahors loopt, bezochten we de Pont Valentré, de prachtige oude brug die op de Unesco lijst staat. En we wandelden in de oude voetsporen.

15 augustus stond Saint Cirq Lapopie op het lijstje, één van de mooiste dorpen van Frankrijk. We stopten in Bouzies voor een picknick en ontdekten daar een wandelroute naar Saint Cirq Lapopie via Chemin de Halage. Adembenemend prachtig deze rotswanden. We liepen langs een sluis en ontdekten ook dat er boten over deze route voeren. Aan het eind van de wandeltochten zagen we de rots waarop Saint Cirq Lapopie uitdagend lag te wachten. En we klommen natuurlijk naar boven om het uitzicht op de rivier de Lot te bewonderen. Na een ijsje te hebben gegeten ontdekten we de boot die we terug konden nemen naar Bouzies en die kwam precies op tijd. We hadden wat moeite om een restaurant te ontdekken, maar konden uiteindelijk bijkomen van al dit moois met een lekkere salade en patat.

De dag erna reden Jos en ik een stuk langs de Lot via Mercues en Castelfranc naar Puy-L'Eveque. Ook zo'n prachtig oud dorp aan de Lot gelegen. We wandelden een stukje door het dorp, reden verder door de smalle straatjes en terug via Albas, Luzech en Douelle. Onderweg bezocht we nog het Chateau de Mercues en maakten een prachtige foto van het uitzicht op de Lot en op Cahors. Een diner in een restaurant aan het water met op de achtergrond de Pont Valentré maakte deze dag compleet.

De reis ging verder naar Camping Plein Soleil in Lourdes. Iets minder ruimte om de caravan daar, maar wel op loopafstand van Lourdes. Dus we trokken dezelfde avond nog naar het grote plein en de kathedraal Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Een prachtig gezicht met de ondergaande zon! We liepen de oude brug voor de kathedraal op en wachten op de processie die tegen zonsondergang begon. Kippenvel kregen we toen duizenden mensen tegelijk in alle talen het Ave Maria begonnen te zingen en de lichtprocessie langzaam over het plein wandelde, waarbij het beeld van Maria werd meegedragen. Ook de volgende dag wandelden we door Lourdes en vulden aan de heilige waterbronnen vele kleine flesjes voor de mensen thuis. Aan de ene kant konden we Lourdes als toeristische trekpleister zien, maar uiteindelijk won toch het gevoel van saamhorigheid dat ontstond door de biddende mensen die we zagen en de samenzang tijdens de processie.

18 augustus maakten Jos en ik een rondrit in de omgeving via Argeles Gazost, de Pont D'Espange in Cauterets, Luz Saint Sauveur, de Col de Tourmalet (Tour de France berg), Bagnere de Bigorre en Tarbes. Het was een mistige en frisse dag, maar het natuurschoon in de omgeving kon toch goed bewonderd worden. Door de mist konden we helaas de kabelbaan naar de Pont D'Espagne niet nemen, maar bij Luz Saint Sauveur werd het steeds lichter en konden we de Col du Tourmalet in al zijn grootsheid bewonderen. Eenmaal boven sloot de mist zich ineens weer om ons heen en konden we nauwelijks de schapen - die midden op de weg lagen - zien.

Ook de dag erna was het nog mistig en hebben we de kabelbaan naar de Pic du Jer niet kunnen nemen. We bezochten daarom Lourdes nog een keer in de regen en beklommen het fort dat midden in Lourdes ligt. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht op de omgeving. Héél bijzonder daar waren de miniatuur bouwwerken in diverse stijlen die in de prachtige tuin bij het fort waren gebouwd.

20 augustus trokken we naar de zon aan de kust en zetten de caravans neer op Camping Larrouleta in Urrugne. Op het lijstje stond een bezoekje aan de Basque Corniche, de fantastisch mooie kustlijn daar. Diverse keren hebben we daar gewandeld, overdag en in de avond. Na afloop van een avondwandeling genoten we met elkaar van de ondergaande zon in Saint-Jean-de-Luz, aten een ijsje op de boulevard en maakten nog een paar mooie foto's.

Jos en ik wilden graag Biarritz als bekende badplaats bezoeken. En het viel ons niet tegen. Er was daar een prachtig pad aangelegd om naar beneden te wandelen naar het strand en met het lekkere weer hebben we daar erg genoten van het uitzicht op zee.

Ook stond het treintje van La Rhune nog op het programma. Met dit treintje kun je naar boven in de Pyreneeën en heb je een uitzicht op de bergen in Frankrijk en Spanje. En op de gieren die hier dichtbij overvliegen. Een bijzondere ervaring! Wel heel erg druk, want ineens hadden we in de gaten dat we in de rij moesten om op tijd terug te kunnen met de trein.

De terugweg gingen we niet gelijktijdig met mijn zus en zwager op weg. Zij hadden nog wat meer tijd en gingen via de kust. Onze reis ging via Camping Ile de Boulancourt. We waren daar tijdig zodat we nog de mogelijkheid hadden om de Gorges de Franchard te beklimmen. Zo dicht bij Parijs zo'n prachtig landschap! Eigenlijk zouden we het niet moeten verklappen. De laatste dag reden we met regen weer naar huis. Maar dat gaf niet want deze reis was zeer de moeite waard geweest.

1. Kitty Hoogeman:
    17 januari 2020
    Voor het eerst een rondreis maken met de caravan na altijd op één vaste stek blijven is ons heel goed bevallen. En wat hebben we genoten van alle mooie plaatsen met Lourdes als hoogtepunt!! Het was een geweldige reis👍😍