2019 Donaucruise Duitsland/Oostenrijk/Slowakije/Hongarije

27 september 2019 - Boedapest, Hongarije

Samen met Jos had ik een Donaucruise geboekt van Passau naar Boedapest. Eigenlijk vond ik het een 'bejaarden'reis, maar door mijn knieproblemen kon ik ook niet veel anders doen.  Dus op 27 september kwamen wij op tijd in Passau aan om in te schepen op de Primadonna. We kwamen er in de eerste vaarnacht al achter dat een rivierboot iets heel anders is dan een groot cruiseschip. Wát een lawaai maakte het als ze aanmeerden in een sluis. Motorgeronk en boeien die uitgegooid werden. Dan merk je ook dat er héél véél sluizen in de Donau zijn. Geen positief begin van onze reis.

Maar de plaatsen waar we onderweg aanmeerden maakten veel goed. De eerste stop was in Melk (Oostenrijk). Daar bezochten we de imposante Abdij. Wij maakten onze eigen korte wandeling binnen en maakten een foto van een maquette waarop je kon zien hoe groot het complex was. En op de uitkijktoren maakten we foto's van de omgeving en de Donau. Daarna stopten we bij het restaurant voor chocolademelk. Het restaurant had zicht op een prachtige tuin met een fontein onder de bomen.

De Primadonna voer door naar Dürnstein (Oostenrijk) waar we met de taxi naar de Ruïne van Dürnstein gingen voor het mooie uitzicht op de Donau.

Verder ging de reis naar Bratislava (Slowakije). Onderweg konden we op het dek van de boot zitten (met begeleiding van de crew die aangaf wanneer we moesten bukken bij de vele bruggen). We genoten van het zachte weer en de lieflijke omgeving. Bratislava veroverde direct ons hart. Wat is dát een prachtige stad. Een pareltje aan de Donau. Vanaf de kade liepen we zo het centrum in en zochten we eerst diverse standbeelden op. Het mannetje in de grond was de bekendste en inderdaad erg bijzonder. In Bratislava ontdekten we ook het voordeel van de Uber taxi's. We bestelden er een om ons naar de Burcht van Devin te rijden en dat verliep prima! We klommen helemaal omhoog naar de Burcht (gewoon niet aan mijn knie gedacht) en hadden geweldig uitzicht over de Donau die daar samenstroomt met de Morava rivier op de grens van Oostenrijk en Slowakije. We brachten hier een flinke tijd door met foto's maken van de prachtige blauwe lucht boven de burcht en de rivieren. Daarna boekten we een Uber taxi naar de UFO toren in Bratislava. Deze uitkijktoren lag aan de andere kant van de Donau en we hadden prachtig zicht op de stad en onze boot. Daarna namen we de Uber taxi terug naar de boot. Alle keren kwam de taxi op tijd en kostte niet veel geld. Voor ons een uitkomst.

De verste stad op deze cruise was Boedapest (Hongarije). We kwamen in de ochtend aan en hebben vanaf het dek de vele bruggen van deze geweldige stad kunnen bewonderen. We voeren onder de Margaretbrug door en onder de Vrijheidsbrug. We zagen het Vrijheidsbeeld op de heuvel en de Burcht van Boeda pronkte trots aan de rechterkant van de boot. We gingen mee met de bustocht van de reisorganisatie en konden vanaf de Burcht van Boeda ook weer naar beneden kijken op de stad en de Donau. We liepen langs de Sint Stefanus Basiliek met het prachtige mozaïek dak en reden daarna met de bus nog over de Kettingbrug en langs het Heldenplein. In de avond vertrok de boot en konden we ademloos van de verlichte bruggen en gebouwen van Boedapest genieten. Eigenlijk deden we deze mooie stad geen eer aan met dit korte flitsbezoek.

Eveneens in Hongarije lag de Dom van Esztergom, onze volgende bestemming op 1 oktober. Ik had een rustdag genomen en Jos bezocht de dom en maakte foto's van het interieur, het orgel en de  prachtige beelden. Een fluitspeler heette de bezoekers welkom.

De boot vertrok in de middag naar Komarno (Hongarije) en we konden in het zonnetje relaxen op het dek. Ook konden we nu foto's maken van de sluizen die we anders alleen 's nachts hoorden. Het was toch een indrukwekkend gebeuren zo'n sluis. Komarno was niet echt interessant. We liepen naar het centrum (als je dat een centrum kunt noemen) en aten een ijsje om de geboorte van ons nichtje Julia te vieren.

Wenen (Oostenrijk) stond ook op het programma, maar viel een beetje tegen door de regen. We maakten met de bus een rondtoer en stapten uit in de buurt van het Hundertwasserhaus. Dat was ondanks de regen een kleurrijke ontdekking, deze bijzonder mooi door architect Hundertwasser ontwikkelde huizen. Hij wilde dat elke bewoner zich hier thuis en vrij voelde en maakte dit sociale woningbouwproject zo dat elk huis zich onderscheidde door eigen kleur en versiering. Het huis is volledig asymetrisch met kronkelige gangen en veel groen. Eén van de mooiste bezienswaardigheden van Wenen.

In het hele programma van de reis had ik het meest uitgekeken naar het aangekondigde concert in het kasteel van Grein (Oostenrijk), onze volgende pleisterplaats. En dit concert was ook écht de kers op de taart. De blazers kwamen met veel energie binnen en bleven dit volhouden tot het einde. Met prachtige muziek, grapjes en een goed uitgedachte choreografie. Met als decor de zaal in het prachtige kasteel was dit een topervaring.

De laatste stop was in Linz (Oostenrijk). Hier hadden Jos en ik bedacht dat we met het treintje omhoog zouden gaan naar de Pöstlingberg en dat pakte goed uit. Het treintje was redelijk vol maar we hadden zitplaatsen en konden boven een kort rondje lopen. Ook hier hadden we uitzicht op Linz en de Donau.

De Primadonna keerde terug naar Passau. Naar huis rijdend door Passau kwamen we erachter dat ook deze stad de moeite van een uitgebreid bezoek waard is. Maar dat moest wachten tot een volgende keer.