2019 Frankrijk - Ain en Jura

19 juni 2019 - Artemare, Frankrijk

Van 19 juni t/m 11 juli waren Jos en ik met mijn zussen en broer (en de caravans) in het département van de Ain en de Jura in Frankrijk. Vanwege mijn knieoperatie kon ik nog niet veel lopen, maar het was heerlijk om op de campings te zijn met onze gezellige familie.

Jos en ik hadden deze keer gekozen voor een andere route en maakten onze tussenstop op een stadscamping in Troyes. Wat een verrassing deze plaats! We gingen aan het eind van de dag op zoek naar een restaurant en kwamen  allerlei schitterende beelden tegen in het centrum en ook prachtige oude vakwerkhuizen. Een onverwacht mooi begin van onze vakantie.

20 juni kwamen we aan op dezelfde camping in Artemare als in 2018. Alleen de bloemen in het veld waren nu rood in plaats van wit. We lieten onze zus en zwager, die nog niet hier waren geweest, kennis maken met de waterval van Cerveyrieu en wachtten (met onweer) op de overige familieleden die aankwamen op 22 juni. Het was fijn om rustig in het lege zwembad te relaxen en te kunnen oefenen voor mijn knie. We bezochten de dagen erna opnieuw Chanaz en reden terug via een prachtige bergweg achter Aix les Bains langs. Ook Annecy werd weer bezocht en vanwege het warme weer kozen we voor een boottocht op het Lac d'Annecy voor de nodige afkoeling.

Op 29 juni maakten Jos en ik een rondrit langs de Barrage de Génissiat, een indrukwekkende sluis in de Rhone rivier. Op de camping aangekomen konden we via ingenieuze uitvindingen van mijn broer de wedstrijden van het Nederlandse damesvoetbal elftal volgen.

Ook de waterval Pain de Sucre moesten we aan de familie laten zien en hij was nog net zo mooi. We hadden veel onweer in deze vakantieweken omdat het telkens 38 graden was en de luifel ging kapot door de hagelstenen. Maar dat alles mocht de pret niet drukken.

5 juli vertrokken we naar de Jura, al een stukje in de richting van huis. Op Camping de la Foret in Levier stonden we gelukkig wel in de schaduw op drie prachtige plekken boven aan de camping. Voor het eerst probeerde ik te wandelen naar Source de la Loue. Deze waterval was een stuk lager gelegen, maar het lukte hem te bereiken. In de buurt van de waterval stond ook La Chapelle Notre Dame des Anges, een prachtig kapelletje.

Jos en ik maakten daarna een rondrit langs Le Grand Taureau via Pontarlier en langs de Cluse de Joux. We maakten foto´s van het indrukwekkende Chateau de Joux. En ook de Jura is het ontdekken waard. In deze prachtige groene streek reden we langs Salins les Bains, Arbois en Poligny. En naar de rotspartijen van Reculée les Planches. Daar stapten we uit om rustig naar La Cascade des Tufs te lopen. Zéér de moeite waard. Dit gebied valt onder de Natura 2000 bescherming en terecht. Het ijsje in Poligny viel daarna erg in onze smaak.

De Tour de France was weer in onze buurt, maar deze keer bezochten we het plaatsje Ornans nog vóór de Tour er was. Ornans ligt schitterend aan de rivier en had mooie bloemversieringen waardoor we prachtige foto´s konden maken. We reden daarna naar het Belvédere du Chateau D´Ornans en konden de stad ook nog van bovenaf bewonderen. De terugreis ging via de rivier de Loue en ook daar viel het licht bijzonder fraai op het water. Het mooiste plaatsje waar we stopten was Mouthier Haute-Pierre. Ook in de Jura zijn kleine, smalle bergweggetjes te vinden met uitzicht over de gigantische groene bossen. We hebben ervan genoten.

11 juli vertrokken we in karavaan voor de terugreis in één dag naar Nederland.

1. Inèz:
    21 februari 2020
    Wat heb je weer een stamp mooie foto's gemaakt