2018 Frankrijk - Morvan en Ain

16 juni 2018 - Artemare, Frankrijk

Op 16 juni vertrokken Jos en ik tegelijkertijd met zus Kitty en broer Philip en partners voor de zomervakantie in de Morvan en de Ain. Het was schitterend weer onderweg en we hadden prachtige grote plekken op Camping Les Genets in Ouroux en Morvan. Achter de caravan keken we op de weilanden en de koeien die geregeld langs kwamen lopen. De eerste wandeling was zoals gewoonlijk in de omgeving van de camping met uitzicht op het prachtige groene heuvelachtige landschap.

Jos en ik hadden bedacht dat een bezoekje aan Vezelay (als een van de startpunten van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela) een mooie afwisseling zou brengen. En dat was ook zo. Onderweg kwamen we op diverse punten de pelgrimsroute tegen. Zoals bij Les ponts sur la Cure in Pierre Perthuis. We wandelden naar de onderkant van de bruggen  en reden daarna boven over de brug en maakten nog een foto van beneden. We bezochten Vezelay en rusten uit met een lekker drankje op het terras, kijkend naar de mensen die naar boven klommen in deze stad op de heuvel (ook met een rolstoel!). Via een andere route langs dorpjes, kastelen en een mooi meer ging de reis terug naar de camping.

Een nieuwe wandeling met z'n allen ging rondom het meer in Ouroux en Morvan, waar een fraaie vlonder uitzicht gaf op het meer. En waar we in de schaduw even konden bijkomen van het warme weer. In het zwembad was het daarna ook aangenaam vertoeven.

In de folders van de camping stond een boottocht aangeprezen over het Canal du Nivernais. De beeldende kunstwerken die we bij het canal zagen waren uiteindelijk mooier dan het canal zelf, omdat we de hele tijd tussen de muren voeren zonder uitzicht. En er waren véél tunnels. Wat wel héél mooi was in deze omgeving was de Echelle de 16 écluses. 16 sluizen, allemaal verschillend van kleur die de verbinding vormden tussen de Loire en de Yonne. Bijzonder leuk om langs te wandelen. De terugreis ging langs Montigny en Morvan en het stuwmeer Barrage de Panneciere. Over een prachtige grote brug reden we naar de overkant.

21 juni bewonderden Jos en ik de waterval Saute de Gouloux en klommen omhoog bij Rocher de la Pérouse om voor de laatste keer de omgeving te bewonderen. Een afscheidsdiner in Ouroux en Morvan werd begeleid door de zang van een plaatselijk koor dat ineens Tulpen uit Amsterdam begon te zingen. Hilarisch!

De volgende ochtend vonden we een molletje boven de grond dat de weg kwijt was. Wij niet! Met 3 caravans achter elkaar vertrokken we naar het département Ain waar onze camping Le Vaugrais gevestigd was in Artemare. We dachten dat juni nog niet zo warm zou zijn, dus hadden we zonnige plekken geboekt. Maar het is de hele vakantie bloedheet geweest met strakblauwe luchten. Direct vanaf de camping konden we wandelingen starten naar diverse kanten. Een mooie tocht van een uur ging om de camping heen door het bos op de heuvel.

De mooiste waterval in deze omgeving was zonder twijfel die van Glandieu. Heel breed met prachtig gekleurd water, waarvan we eindeloos foto's maakten. Vanaf de camping hadden we ook uitzicht op de lokale (niet zo grote) waterval van Cerveyrieu. En vanaf deze waterval konden we dus foto's van de camping en omgeving maken. Om de watervallen compleet te maken bezochten Jos en ik nog samen Cascade du Pain de Sucre. We liepen de trappen af de diepte in en ontdekten een redelijk droogstaande waterval vanaf een prachtige rots en met een meertje met schitterende kleuren.

27 juni zijn Jos en ik met broer Philip en schoonzus Kitty naar Montreux gereden langs het meer van Geneve. We hebben in Montreux prachtige foto's van de boulevard en het meer genomen en natuurlijk van het standbeeld van Freddy Mercury dat daar staat te pronken. Ook was er veel kunst langs de boulevard te vinden om te bewonderen.

De volgende dagen stonden in het teken van rust, spelletjes doen en in het zwembad liggen. En genieten van de mooie bomen die er op de camping stonden en de vogels die we hoorden zingen.

De hoogste berg in de omgeving was de Grand Colombier (een tour de France berg). Dus wij reden naar de Col du Grand Colombier voor een prachtig uitzicht op de Rhone beneden en het Mont Blanc massief in de verte. Het was hier een waar vlinder paradijs en ook de parapenters vertrokken vanaf deze hoogte, wat heel leuk was om te zien. Terugrijdend langs de andere kant van de berg hadden we een geweldig uitzicht op Lac du Bourget en de Rhone.

We konden het niet laten om de omgeving te ontdekken en reden richting Nantua omdat daar een heel groot viaduct ligt waar we eerder al overheen hadden gereden. We konden uitrusten samen met de franse inwoners op een rustig plekje aan het meer en reden onder het viaduct door terug naar de camping.

Een nieuw avontuur vond plaats op de Col du Grand Colombier omdat we het plan hadden opgevat om met de dames van boven naar beneden te lopen en dan zouden de heren ons weer oppikken. Maar het was toch een hele toer om die berg heelhuids naar beneden te gaan en het duurde natuurlijk langer dan gedacht. Toen moesten de heren ons ook nog eens zien te vinden, wat bloed, zweet en tranen kostte (van de heren). Maar uiteindelijk kwam alles weer goed.

Omdat onze broer en schoonzus nog geen bezoek had gebracht aan de Gorges du Fier gingen we daar opnieuw naar toe. En maakten net als in 2007 weer prachtige foto's van deze bijzondere kloof. Daarna ging onze trip verder naar onze favoriete plaats Annecy, waar het ijs nog altijd bijzonder lekker was en waar ze prachtige kunst in het centrum hadden. In Annecy konden we ook heerlijk shoppen en de jurkjes die ik daar heb gekocht bevallen me nog steeds heel erg goed.

Op 3 juli begonnen zus Kitty, zwager Jerry en ik aan een rondwandeling vanaf de camping naar Massif de Fierloz waar een heel groot Mariabeeld vanaf de weg zichtbaar was. Natuurlijk klommen we omhoog voor een blik op de omgeving. In de middag ging ik met Jos in de auto naar Restaurant Belvédere D'Ontex. We ontdekten dat het goed toeven was in dit restaurant met uitzicht op Lac du Bourget. En met uitzicht op de overvliegende roofvogels onder ons. Fantastisch! Wat heb ik genoten hier én op de route terug waar we uitzicht hadden op Aix les Bains.

Na weken mooi weer sloten we de vakantie natuurlijk af met een gigantisch onweer. Maar dat mocht alle pret niet drukken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl