2018 Italië - Toscane

19 maart 2018 - Toscane, Italië

Op 19 maart reden Jos en ik op weg naar Toscane met de auto via Duitsland en Zwitserland richting de kust van Italië, waar we ons eerste hotel hadden geboekt. Onderweg lag er sneeuw en het was -5 graden, maar toen we door de tunnel Italië inreden was het zonnig en een heerlijke voorjaarstemperatuur.

Vanuit ons Hotel Eco del Mare in Massa wandelden we de volgende dag eerst naar het strand en de pier bij Marina di Massa. Daarna vertrokken we met de auto voor een bergrit in de Apuaanse Alpen. We genoten van de sinaasappel- en citroenbomen in Massa en kwamen steeds een beetje hoger de berg op waar we mooie uitzichten hadden op zee en op de bergdorpjes. Door een rotslawine was de weg geblokkeerd en moesten we omkeren. Vandaar dat we via Massa een nieuw plan maakten en via Pariana en Altagnana en Antona reden op zoek naar de Ponte della Maddalena in Borgo a Mozzano. We liepen heen en terug over deze prachtige oude brug in de buurt van Lucca.

21 maart gingen we naar Lucca en wandelden over de geweldige oude stadsmuren op de Via della Mura Urbane. We liepen naar het centrum via het Piazza Anfiteatro en de beeldentuin Pallazo Pfanner. Ook Lucca wilden we vanaf boven bewonderen en vanaf de Torre Guinigi lukte dat uitstekend op deze zonnige dag. In Lucca staken we in de Duomo di San Martino een kaarsje aan voor al onze dierbaren. Verder ging de trip naar San Gimignano, bekend om de wereldberoemde Unesco torens. We klommen de kleine straatjes door en kochten een ijsje en een handgemaakt tasje bij Maurizio Carlo. We reden langs Volterra richting Pisa, waar we aan het eind van de dag lol hadden bij de scheve Torre di Pisa (bij ondergaande zon).

De volgende dag was Livorno aan de beurt. Het Fortezza Nuova lag in de zon te blinken in deze havenstad. Vanwege mijn interesse in keramiek bezochten we daarna het Museo Archeologico della Ceramica in Montelupo. Het museum was niet heel erg interessant, maar heel Montelupo ademt keramiek! We hadden van tevoren bedacht dat we ook naar Vinci (geboorteplaats van Leonardo da Vinci) wilden. In de buurt van het huis kwamen we de 'strada verde' tegen waarvandaan ik een wandeling door de omgeving kon maken naar het geboortehuis van Leonardo. In het geboortehuis werd duidelijk hoeveel Leonardo da Vinci reisde in zijn leven, ondanks dat het uitzicht uit het huis fantastisch was.

We trokken verder landinwaarts naar onze nieuwe accommodatie in Orentano. Vandaar volgden we de Chianti route via Chiantigiana naar Siena. En onderweg vonden we de échte Toscaanse landschappen in een prachtige omgeving. Aangekomen in Siena moesten we toegeven dat ook deze stad van een bijzondere schoonheid is! Op de Piazza del Campo beklommen we de 332 treden van de Torre del Mangia (88m hoog) en maakten foto's van het plein, de Duomo en Siena en omgeving. Door de stad heen wandelden we nog naar de prachtige Duomo.

24 maart stond Florence op het programma. We reden eerst naar boven om vanaf Piazzale Michelangelo een foto te maken van de stad en de beroemde Ponte Vecchio over de rivier de Arno. Later liepen we rond in de binnenstad en maakten foto's van de Duome en de prachtige deuren van het Baptisterium, het Palazzo Vecchio met de beeldentuin en van de Ponte Vecchio zelf. Op de terugweg namen we de Funicolare van Montecatini Terme naar boven en wandelden rond in dit plaatsje. Ook daar alsmaar weer genietend van mooie uitzichten.

Op 25 maart waren onze vakantiedagen in Toscane alweer voorbij en begon de terugreis langs de Italiaanse meren en door de Gotthard tunnel, waar de sneeuw nog steeds aanwezig was. Dat mocht de pret niet drukken want wij hadden een paar heerlijke zonnige dagen in Toscane doorgebracht.