2011 Frankrijk - Vendée

16 juli 2011 - Vendée, Frankrijk

Deze zomer vertrokken we met ons gezin en familie naar de Vendée aan de Atlantische kust in Frankrijk.  Na een tussenstop in de regen op de camping in Bernay reden we door naar Camping La Guyonniere in St. Julien des Landes. We hadden prachtige grote plaatsen met uitzicht (Les Coteaux II). De eerste wandeling ging rond Lac Jaunay. En we hebben verschillende stranden bekeken, waarvan Plage des Dunes bij Bretignolles en Les Granges de mooiste waren. Vooral het spel van eb en vloed, waarbij een groot deel van het strand verdwijnt en weer terugkomt is een wonderlijk gezicht. De volgende wandeling die we in de omgeving maakten ging langs Chateau de la Roche-Guillaume en met GPS rond het meer. Omdat het regende zijn we een dagje naar het schelpenmuseum Museum de Coquillage in Les Sables D'Ollones geweest en daar hebben we ook met de auto langs de kust gereden. De Tour de France versieringen kwamen we tegen in Olonne sur Mer. Jos en ik hebben het kasteel in Apremont bezocht waar we een mooi uitzicht op de omgeving hadden. Een heerlijke fietstocht langs St.-Hilaire-de-Riez zorgde voor foto's van prachtige kustlijnen in dit Village Fleuri. Ook de fietstocht vanaf Sion-sur-L'Océan verliep voorspoedig tot we een lekke band kregen. Op de camping genoten we van de twee zwembaden (één overdekt) en van de visvijver. En daarnaast was de camping een oase voor vogelaars. De Wielewaal zong in de riviermond naast de camping en maakte via lokroepjes contact met de jongen die rondvlogen. Fantastisch! We zagen verder in de omgeving een Hop, Oeverloper, Witgatje, Steltkluut, Kluut, Zwarte Zwanen, Veldleeuwerik, Bergeend en roofvogels. Langs de hele kustlijn van de Vendée kun je het fietspad Sentiers cyclables de la Vendée (Le Littoral) volgen. Wij hebben gefietst van St. Jean-de-Monts, St. Hilaire-de-Riez, St. Gilles-de-Croix-de-Vie, Givrand, Bretignolles-sur-Mer naar Brem-sur-Mer. Zéér afwisselend landschap. De jongens hebben zich ondanks de regen uitstekend vermaakt met paintball. Ons laatste vogeluitstapje was naar Pointe de L'Aiguillon met uitzicht op La Rochelle. Een wetland, waar we o.a. een Blauwborst zagen.