2013 Alaska/Canada - cruise Alaska en camperreis Rocky Mountains

18 juni 2013 - Vancouver, Canada

Op 18 juni 2013 zijn Jos en ik vertrokken voor een fantastische reis door Canada (British Columbia) en Alaska. Na aankomst in Vancouver moesten we tijd overbruggen i.v.m. de jetlag die op de loer lag. We hebben rondgelopen langs de haven, waar prachtige mozaiëken in de straat gemetseld lagen, zijn langs de Gastown Steam Clock gewandeld en met de lift omhoog gegaan in de Lookout waar we door het draaiende restaurant uitzicht hadden op alle kanten van Vancouver. De volgende dag moesten we nog wachten tot we konden inchecken bij de MS Volendam van de Holland America Line voor onze cruise naar Alaska. We hebben in de resterende tijd fietsen gehuurd en zijn om Stanley Park heen gefietst. Dat leverde een mooi gezicht op op de Lionsgate Bridge waar we later onderdoor zouden varen.

Met de MS Volendam voeren we door de Inside Passage richting Alaska waar we op 21 juni aankwamen in Juneau. Daar namen we de blauwe bus naar de Mendenhall Glacier in het Tongass National Forrest. Een wonderschone wandeling. We konden helemaal doorlopen over het Nugget Falls trail naar de waterval.  Daarna namen we de Mount Roberts Tramway de berg op naar Gold Creek Valley. We liepen de Gold Ridge Trail helemaal naar boven en zagen hier onze eerste drie Bold Eagles vliegen.

's Nachts voeren we verder naar Skagway, een verschrikkelijk onaantrekkelijk plaatsje dat als een soort theater allemaal oude huisjes heeft neergezet en waar alleen maar sieraden en meuk worden verkocht. Gelukkig hadden we de trein geboekt die over de White Pass Yukon Route reed en ons de prachtige natuur liet zien en over ijzingwekkende houten bruggen reed in de sporen van oude goudzoekers.

Op 23 juni stonden we om 6 uur op omdat we op dé plek in Glacier Bay waren waar walvissen te spotten zouden zijn. Maar door de mist konden we ze niet zien. Er kwamen steeds meer ijsschotsen langs drijven waar af en toe een Bold Eagle op zat te rusten. Het hoogtepunt was de gletsjer in Glacier Bay, waar de boot zó dichtbij kwam dat we de afbrokkelende ijsdelen in het water hoorden vallen en de ijsschotsen langs de boot zagen drijven. Op de terugweg zagen we uiteindelijk toch de walvissen spuiten al was het ver weg.

In Ketchikan stopte de boot opnieuw en klommen we de berg op naar een uitzichtspunt op Deer Mountain. De overige tijd van de terugreis genoten we van alles wat de boot ons te bieden had en de uitzichten op deze mooie plek in Alaska.

26 juni haalden we de camper op in Vancouver en reden we naar onze eerste camping in Hope (Camping Coquihalla aan de Fraser River). Even boodschappen doen en opladen voor de verdere reis.

De volgende dag reden we van Hope naar 70 Miles House langs Fraser Canyon. We stopten om de Hell's gate Airtram naar boven te nemen en begrepen ook waarom ze de kabelbaan die naam hebben gegeven (de rivier perst zich hier door de kloof heen met flink geweld). De reis ging verder via Gold Pan Provincial Park en Marble Canyon. Prachtige weidse natuur. Daar konden we ook foto's maken van de ongelooflijk lange treinen die door Canada rijden. Ze verdwijnen zelfs in de bochten en je krijgt ze niet eens helemaal in beeld.

Van 70 miles House ging de reis verder naar Clearwater in Wellss Gray Park. Daar bezochten we supermooie watervallen, elk weer van andere grootte of breedte of vorm (Spahats Falls, Dawson Falls, Helmcken Falls). Camping Trophy Mountain Buffalo Ranch in Clearwater was een rustige pleisterplaats waar we de wolven 's nachts hoorden huilen.

Van Clearwater reden we naar Blue River waar we 2 nachten bleven en een rustdag hielden omdat we zoveel moois hadden gezien, dat we er even van moesten bijkomen. Rustig een wasje doen en een wandeling maken langs Eleanor Trail, waar je midden in het bos dus twee Nederlanders tegenkomt. Hoe is het mogelijk!

Op 30 juni boekten we een Rivier Safari in Blue River op zoek naar beren. En we hebben er inderdaad één langs de kant van het water zien klimmen op een boom!

Van Blue River vertrokken we met de camper naar Jasper. Daar hadden we de camping van tevoren geboekt omdat op 1 juli Canada Day wordt gevierd en de campings anders vol zitten. Voor we aankwamen op Camping Whistlers nog een stop gemaakt bij Mount Robson Provincial Park. Op de camping hingen allemaal waarschuwingsborden dat je in Bear Habitat was en dus geen afval buiten de camper moest laten.

Eerste uitstapje vanaf deze camping was naar Maligne Canyon. In één woord prachtig! We hebben gewandeld tot de 5th. Bridge. Daarna doorgereden naar Medicine Lake, dat met heel blauw water in de zon lag te schitteren. Het mooiste meer was Maligne Lake met Spirit Island waar we met de boot naar toe zijn gevaren en een rondwandeling hebben gemaakt.

Op Camping Whistlers werden we overvallen door een familie Elk (elanden) die aan het grazen waren in het bos en ineens op onze plek terecht kwamen. Schrikken, maar ook een mooie ervaring.

Op 2 juli vertrokken we voor de tocht over de Icefield Parkway van Jasper naar Banff. Daar heb je echt geen bereik van je mobiele telefoon, dus ben je op jezelf aangewezen. Dit is een bijzondere weg omdat mensen overal stoppen omdat ze beren, elanden of moutain goats zien. Opletten dus! Langs deze weg zijn we gestopt bij Athabasca Falls en Sunwapta Falls, die buiten de oevers was getreden. En ook op de weg kon je de wateroverlast nog zien van de overstromingen die eerder waren geweest in dit gebied. Hoogtepunt is hier natuurlijk het Columbia Icefield (een gigantische gletsjer waar je met de bus over kunt rijden) en de Athabasca Gletsjer. We hebben daar de Parker Ridge Trail gelopen en hadden boven op de berg een prachtig uitzicht over de Athabasca Gletsjer. Bij Bow Summit stopten we even voor een blik op het ongelooflijk groene Peyto Lake.

3 juli op weg van Field naar Emerald Lake in Yoho National Park. En naar boven op Mount Revelstoke, waar geen bloemen waren maar sneeuw. We hebben het Giant Cedars Trail gelopen en voor de grap tegen de gigantische bomen geduwd voor de foto. Wat een grootsheid! De camping was in Blanket Creek Provincial Park waar de grondeekhoorns telkens uit de bodem omhoog kwamen. Een koddig gezicht.

4 juli ging de reis van Blanket Creek naar Nelson en namen we de ferry voor de oversteek over het Upper Arrow Lake. En we moesten natuurlijk even uitrusten in een Hot Spring. We kozen voor Ainsworth Hot Springs. Heel erg lekker warm! Door het mooie weer konden we ook in de middag lekker zonnebaden aan het meer van Camping Kokanee Creek.

Op 5 juli ging de reis van Nelson naar Bridesville via Greenwood, dat met oude auto's en saloons het wilde westen uitbeeldde. Dit gedeelte van de reis ging door uitgestorven gebied en zag je echt niemand. Alleen een Coyote die langs de kant van de weg stond te wachten om over te steken. We kwamen op de mooiste camping van onze Canada reis: Arosa Guest Ranch. Er waren zoveel verschillende vogels te zien op deze camping. Een lust voor het oog.

6 juli vertrokken we van Bridesville naar Manning Park en hadden een prachtig uitzicht onderweg op het plaatsje Osoyoos. Om nog meer vogels te spotten stopten we bij Haynes Point Wetland waar we o.a. een Pestvogel en een Draaihals zagen. Ook de zoutkringen in Spotted Lake waren een foto waard. We stopten bij camping Coldspring Campground in Manning Provincial Park. En vanaf de camping liep een prachtige Canyon Nature Trail langs de rivier. Ook op deze camping hebben we prachtige foto's gemaakt van de ground squirrels.

Op 7 juli reden we van Manning Park terug naar het beginpunt van de reis: Hope. We kwamen langs de Hope Slide, een aardverschuiving die 3 km highway vernietigde en een heel meer bedekt had. Vanaf de camping maakten we nog een laatste wandeling via de Kettle Valley Railway naar de Othello Quintet Tunnels (5 achter elkaar, die niet meer in gebruik waren).

Op 8 juli namen we afscheid van Hope en leverden we de camper in bij de verhuurder in Vancouver. Op het bord bij de camping stond: Gateway to Holidayland en daar waren we het helemaal mee eens. Wat een fantastisch vakantieland is Canada!!