2013 Zwitserland - Bus/treinreis met Glacier Express

16 februari 2013 - Brig, Zwitserland

Op 16 februari stapten mijn vader en ik om 6.00 uur 's morgens in de bus naar Zwitserland. We hadden een bus/treinreis geboekt via Effeweg en vertrokken naar de verzamelplaats in Didam. Daarna overgestapt op onze eigen bus naar Brig in Zwitserland. We hadden een hele gezellige chauffeur die onderweg nog een verrassende stopplaats had gekozen: Baden Baden. Ons overnachtingshotel was Hotel Hirsch in Kehl. De volgende dag vertrokken we richting Brig, maar onderweg maakten we weer een verrassende stop. Dit keer in Montreux aan het Meer van Geneve. Wat een prachtige stad met schitterende boulevard. We hadden fantastisch weer deze dag in februari en konden mooie foto's maken, o.a. van het standbeeld van Freddy Mercury. Aan het eind van de dag kwamen we aan in Hotel Good Night Inn in Brig, waar we aan konden schuiven voor het diner.

De eerste treinreis was van Tasch naar Zermatt. We konden opstappen op het station in Brig dat vlakbij het hotel lag. En in Zermatt troffen we een zonovergoten Matterhorn berg. Om de Matterhorn hangen vaak wolken, maar toen wij er waren hadden we een prachtig uitzicht omdat we met de Gornergrat Bahn (kleine rode trein) naar boven waren gegaan. Daarna was er een kleine stadsrondrit geregeld met de Simplon Express in Brig. Door de straatjes van dit plaatsje met een grappige locomotief.

De volgende dag melden we ons weer lopend op het station in Brig voor een rit met de Glacier Express. Deze trein heeft panoramauitzicht op het omringende landschap. Het allermooiste stuk was van Andermatt naar Disentis. De maagdelijke sneeuw die was gevallen en nog niet verstoord was ongeëvenaard mooi. In Disentis hadden we tijd om rond te dwalen en om thee te drinken in een lokale uitspanning.

20 februari gingen we met de bus naar Fiesch en daar met de kabelbaan naar de Aletschgletsjer. Deze vakantie was het geluk aan onze zijde met het weer. Alweer blauwe luchten! We stonden boven de wolken en hebben zelfs straaljagers over de gletsjer zien vliegen. Een bijzondere belevenis.

De laatste treinrit werd uitgevoerd met de Mont Blanc Express van Chatelard naar Chamonix. De bus bracht ons erheen. Hier liet het weer ons in de steek, maar het is ook bijzonder om met sneeuw in een rustig tempo de berg over te trekken en in Chamonix aan te komen. Daar rondlopen en wat eten was toch gezellig omdat het daar bewolkt maar droog was.

De terugreis was net zo bijzonder als de heenreis. Chauffeur René bracht ons naar een Grotkerk (Felsenkirche Eglise St. Michael in Raron). We bewonderden de kerk in de grot onder de grond, maar ook de kerk die bovenop de rotsen was gebouwd. Heel bijzonder!

De laatste dag maakten we een stop in Bern, de hoofdstad van Zwitserland. Daar zijn we de binnenstad in gelopen en hebben we gelunched in de buurt van het berenpark (Tierpark Bären). We hebben naar de 2 rondlopende beren gekeken en het uitzicht op de rivier de Aare in Bern. Het was een fantastische, goedverzorgde reis.