2014 Frankrijk - Franse Alpen (Haute Savoie)

19 juli 2014 - Le Bourg-d'Oisans, Frankrijk

Van 19 juli t/m 7 augustus verbleven wij met ons gezin en de familie op camping Belledonne in Bourg D'Oisans. Na de vaste tussenstop op camping Le Chateau in Montigny Le Roi was op 20 juli iedereen aangekomen en hadden we 4 plekken op camping Belledonne. Hoewel we vertrokken met zon en 33 graden was het daar regen, regen en nog eens regen. Een compleet waterballet tussen de tenten en caravans. Ondanks de regen gingen we op pad om te wandelen in de omgeving en bezochten we de waterval van Lanchatra. Deze omgeving is zó prachtig, daar krijg je nooit genoeg van.

En als het regenachtig was dan reden we een rondje met de auto b.v. langs Col D'Ornon. Onderweg bezochten we de waterval van Confolens. Als de zon doorbrak was het zwembad een heerlijke plek of werd er fanatiek getafeltennisd.

Op 26 juli stonden er een paar dappere familieleden klaar om de Alpe D'Huez te beklimmen. Wandelend dus. Drie die-hards bereikten uiteindelijk de top! Maar ook de anderen leverden een topprestatie.

27 juli reden we een lange rit waarbij we de Tour de France etappes volgden over de Col de la Croix de Fer, de Col du Télégraphe en de Col du Calibier. Met elk hun eigen fantastische uitzichten.

De volgende dagen liepen we over GR (Grande Randonnée) paden waarop we prachtige vlinders en hagedissen zagen. Tussendoor hielden we ons warm met het maken van pannenkoeken en wentelteefjes (vaste prik elke vakantie!).Toen de tent van zus José compleet was ondergelopen vertrokken zij weer naar huis. En de caravan van mijn broer had inmiddels ook lekkage gekregen. Dat is ook kamperen!

Jos en ik reden met de auto van Villard Réculas naar Huez over de Pas de la Confession. Mooie uitzichten, o.a. op de camping! Ook het leuke weggetje naar Villard Notre Dame was een uitdaging, maar daar konden we toch niet verder omdat het te smal was. We moesten draaien. Een hele uitdaging.

31 juli was het prachtig weer en gingen we met de kabelbaan omhoog naar de Gletsjer van La Meije. We wandelden bij het eerste station en gingen daarna door naar de top met eeuwige sneeuw. Geweldige uitzichten aan alle kanten! De volgende dag kwam zus Lucienne vanuit Zuid-Frankrijk nog even een tussenstop bij ons maken. Gezellig dus.

De regen dwong ons opnieuw om in de tent te blijven, maar een hele dag spelletjes doen vond niemand echt erg.  De volgende dagen werden nog een aantal wandelingen in de omgeving gemaakt, o.a. vanaf Allemont naar beneden.

Helaas hadden we op de terugweg pech met onze eigen caravan en een klapband langs de Franse snelweg. Met gevaar voor eigen leven de band verwisseld (wat helemaal niet mag) en toch op tijd thuis gekomen.