2015 Frankrijk - La Roque sur Ceze

5 juli 2015 - La Roque-sur-Cèze, Frankrijk

Met ons gezin en de familie vertrokken we op 4 juli naar Camping Les Cascades in La Roque sur Ceze (Gard) in Zuid-Frankrijk. We hadden 3 prachtige schaduwplekken aan een straatje dat naar de rivier leidde.

Op 6 juli liepen we naar het centrum van het schitterende plaatsje La Roque sur Ceze, hoog gelegen op een heuvel. In de avond maakten we voor het eerst kennis met de in de avondzon roodgekleurde watervallen (Les Cascades du Sautadet), die ons hadden aangetrokken om deze vakantie te boeken.

Op 7 juli reden Jos en ik naar de Pont du Gard in de buurt van Nimes. Dit aquaduct is later omgebouwd tot brug en staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Terecht! We hebben gewandeld over de brug, fantastische foto's gemaakt en even op het strand uitgerust. Tijdens de rondrit terug langs Uzes kwamen we langs veel lavendelvelden die prachtig paars bloeiden.

In deze vakantieweek hebben we nogmaals La Roque sur Ceze verkend en zijn we helemaal naar boven geklommen om het uitzicht te bewonderen.

Omdat het de hele tijd 37 graden was, was het logisch om verkoeling te zoeken in de rivier achter de camping. De kinderen sprongen eindeloos van de rotsen in de rivier en wij  dreven op onze luchtbedjes heerlijk op het water.

De Mont Ventoux stond als Tour de France berg al een tijdje op ons verlanglijstje en omdat deze in de buurt lag (Drome) hebben Jos en ik een ritje naar boven gemaakt. Het is een bijzondere en desolate route en we waren blij dat we niet hoefden te fietsen. Via de lavendelvelden bij Sault reden we door naar de Colorado Provencal de Rustrel waar we wandelden langs de roodgekleurde rotsen en grond. Prachtige natuur! En onderweg kwamen we langs rustieke oude franse dorpjes, hoog gelegen op groene heuvels. Genieten hier dus.

Op 14 juli was het feest in Avignon. Eerst liepen we langs de Rhone om de Pont D'Avignon te bekijken en daarna met het bootje naar de overkant varen, naar het leuke centrum van Avignon. We klommen naar boven via diverse trappen om het uitzicht op de Rhone te kunnen bewonderen (Panorama du Rocher des Doms). En bleven een hapje eten in het centrum om de diverse straatartiesten te bewonderen die het Festival met muziek, dans en andere kunst opluisterden. Het avondrood op de schitterende stadsmuren maakte deze trip helemaal af.

Jos en ik maakten in de laatste week nog een flinke rit naar de Camargue. We trokken langs het water in dit moerasgebied op zoek naar flamingo's die we inderdaad hebben gezien. De navigatie gaf aan dat we midden in het water reden, maar dat klopte gelukkig niet.

Van een andere rondrit langs Les Concluses en langs de zomerse zonnebloemvelden werden we ook erg vrolijk. Onze stoeltjes klapten we uit bij de rivier de Ceze waar we het prachtig gekleurde water bewonderden.

Nog een laatste keer beklommen we de rotsen van de Cascades du Sautadet tijdens een avondwandeling. Elke keer was het weer heerlijk om hier te zijn.

Avontuurlijk als mijn zus Kitty en ik zijn, waagden we een wandeling door het Bois de Goudargues en over de berg. Het was toch verder dan we dachten (11 km) en we liepen niet onder de bomen maar in de hete zon. Gelukkig pikten de mannen ons op toen we uiteindelijk toch Goudargues hadden bereikt.

De laatste twee dagen moesten we weer opruimen en vertrokken we richting Nederland na een vakantie waarin we actief waren geweest, maar ook heerlijk hadden uitgerust.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl