2016 Dubai

11 januari 2016 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

In januari brachten wij een paar dagen een bezoek aan onze vrienden die naar Dubai verhuisd waren. Toen we boven het vliegveld vlogen konden we goed zien dat Dubai in een grote zandbak ligt. Het was een beetje dubbel om in Dubai te zijn omdat het aan de ene kant allemaal 'over the top' is en aan de andere kant ook weer prachtig. Je kijkt je ogen uit.

Gelukkig hadden wij onze vriendin als gids, want het is best moeilijk om alle arabische tekens op de borden te lezen. Ons eerste bezoek was aan het traditionele deel van Dubai. We zagen specerijen en goud in de Deira Souq en voeren met de boot over de Dubai Creek naar de andere kant van de rivier. Daar waren prachtige moskeeën met mozaiek bekleed en zagen we afwisselende kunstwerken in het MAKE art café. Ook het Koffie museum was een bezoekje waard en we hadden een heerlijke lunch in een oosterse binnentuin. Het Dubai museum lag ook op loopafstand en binnen zagen we daar de nagebouwde historie van deze plaats. Een laatste bezoekje ging langs de visafslag, waar grote bedrijvigheid heerste en waar we gigantische vissen bewonderden. Het diner bij Libanees restaurant Abd el Wahab was fantastisch. Niet alleen vanwege het eten, maar ook door de geweldige fonteinenshow die voor het restaurant plaatsvond en de steeds veranderende lichtjes op de Burj Khalifa tegenover het restaurant. Dit moet je gezien hebben!

De volgende dag gingen we in sneltreinvaart naar boven met de lift in de Burj Khalifa. Je merkt er helemaal niets van dat je zo snel op 456 meter hoogte zit (125e verdieping). Helaas was het mistig, dus was het uitzicht niet scherp. Maar toch hebben we genoten. Binnen wisselde de inrichting telkens van kleur, wat een heel apart effect had. Een bezoekje aan de Dubai Mall was speciaal omdat ze daar een schaatsbaan hadden aangelegd (midden in de woestijn dus). Groots was ook het aquarium en de versiering in de mall (duizenden vlinders aan een mobile, duikende poppetjes vanaf een fontein  en veelkleurige paraplu's aan het plafond).

Het was een hele uitdaging om met 4wheel drives de woestijn in te gaan voor een Desert Safari. Hotsend en botsend reden we over de zandduinen en stopten onderweg voor een fotomoment. Enerverend, maar ook een geweldige ervaring. In de avond bezochten we een Bedoeinentent en kregen daar een diner. De bedoeinen waren nep en het eten niet geweldig, maar de shows van een buikdanseres en een degenslikker waren fantastisch.

We hadden ook gekozen om een dag naar de kust te gaan. We maakten een korte vaartocht door de Dubai Marina langs alle hoge schitterende gebouwen. Daarna namen we de metro naar The Palm Jumeirah. Een eilandencomplex in de vorm van een palmboom, dat voor de kust was aangelegd. Tijdens de metrotocht keken we al uit op het grote en dure Atlantis Hotel dat aan het eind ligt. We wandelden een stukje door het Atlantis Hotel en langs (alweer) een prachtig aquarium. Kunstenaars zaten in de gangen en maakten o.a. naamplaatjes met prachtig geschilderde letters. Vervolgens wandelden we langs de kust en konden we het Atlantis hotel van buitenaf bewonderen. Daarna liepen we over het strand naar de Burj Al Arab toe. Een schitterend (duur!) hotel in de vorm van het zeil van een schip.

Onze vrienden hadden een picknick geregeld bij een oase waar ook veel vogels voorkwamen. Ik kon me goed uitleven met mijn fototoestel. Het was een heerlijk uitje. Die middag wandelden we nogmaals door een mall en hadden we dichtbij uitzicht op de Burj Al Arab. Een etentje bij hun favoriete restaurant Barasti aan de kust was een mooie afsluiting van de dag.

Om onze vrienden te bedanken voor hun gastvrijheid boden we ze een boottochtje aan met de Yellow boat. Met grote snelheid trotseerden we de golven en konden we de skyline van Dubai vanaf de waterkant eens goed bekijken. We kwamen langs ongelooflijk grote huizen met beveiliging. Maar konden ons vinden in de spreuk die we vanaf de waterkant tegenkwamen: 'The greatest luxury is being free'.

Met een bezoek aan het Ras Al Khor Wildlife Sanctuary namen we afscheid. We konden grote groepen flamingo's van dichtbij bewonderen en dat was heel bijzonder. Het was een geweldige trip en we namen veel mooie ervaringen mee naar Nederland.