2016 Portugal - Algarve

23 september 2016 - Olhão, Portugal

Eind september hadden Jos en ik een fly-drive geboekt naar de Algarve in Portugal. Ik was een beetje bevooroordeeld omdat ik dacht dat de Algarve heel toeristisch zou zijn (b.v. Albufeira). Maar ik moest mijn mening totaal herzien en uiteindelijk was dit een van onze mooiste vakanties door de prachtige kusten die we zagen.

Ons prima hotel (Real Marina Hotel & Spa) lag in Olhao met uitzicht op de kustlijn. Het spel van eb en vloed was geweldig te volgen vanaf het balkon. We zagen mensen langs de kustlijn mosselen zoeken tijdens eb. De eerste dag begonnen we dichtbij met onze verkenning. We bezochten Tavira, een mooie kustplaats waar we naar boven wandelden naar het Castelo en de kerk Igreja de Santa Maria. Vandaar hadden we mooi uitzicht over Tavira en de kust. We trokken verder naar de zoutpannen bij de kust omdat daar flamingo's te zien zouden zijn. Maar we vonden ze niet. Verder het binnenland intrekkend richting Cachopo zagen we wel zilverreigers tussen de schapen lopen. Het binnenland was redelijk dor, afgewisseld door groene bomenrijen, maar door het lekkere weer genoten we toch van alles wat we ontdekten zoals een oude man met een handkar op een zandpad. En prachtige muurschilderingen in de plaatsjes waar we doorheen reden. Aan het eind van de dag konden we even uitrusten bij het heerlijke zwembad van het hotel.

Op 25 september reden we  met de huurauto naar Igreja Matrix de Sao Lourenco in Almancil. Een prachtig blauwbeschilderd kerkje. Er was een viering dus we konden niet naar binnen, maar van buiten was het kerkje al de moeite waard. We hadden uitgezocht dat in Olhos de Agua mooie bronnen 'ogen' in het water bij de kust ontstonden dus dat wilden we zien. Maar omdat het vloed was hebben we ze niet kunnen vinden. We klommen naar boven om het strand van bovenaf te bewonderen en stuiten op een prachtige kustlijn de andere kant op. We hebben super mooie foto's gemaakt daar.

Het mooiste strand van Portugal (dat op alle foto's staat in reisgidsen) zou Praia Marinha zijn. Dus daar togen we de volgende dag naar toe. En het was waar!! De foto die we van dat strand maakten hangt nu aan onze muur thuis. Er liep een zanderig pad langs de kustlijn waar je op elk moment weer een ander fantastisch uitzicht hebt. We kregen er geen genoeg van. Om weer een stukje binnenland te bezoeken reden we naar Loulé. Daar was een kerk in de vorm van een UFO die Ermida nossa Senhora da Piedade heet. Een bijzonder gebouw van buiten met ook nog een historisch kerkje aan de zijkant waar we naar binnen konden.

Een rustig dagje bij het hotel was ook erg fijn. Ik kon heel dichtbij met mijn verrekijker langs de vloedlijn lopen en allerlei prachtige vogels ontdekken (scholekster, bontbekplevier, strandleeuwerik, kanoet, wulp, drieteenstrandloper, steltkluut, bosruiter, groenpootruiter, grutto, kemphaan, kieviet).

26 september was een geweldige dag, maar dat ontdekten we later pas. We gingen vroeg op en met een boot met gids de zee op om dolfijnen te spotten. Maar 2 uur lang gebeurde er niet veel. We dachten dat we alweer terug zouden gaan zonder resultaat, maar ineens zwommen er zo'n 50 dolfijnen langs de boot in een grote groep met jongen. Ze buitelden en sprongen zoals dolfijnen doen, maar ineens zagen we ze echt! En dat was een bijzondere ervaring. We stoorden de groep niet, want ze zochten zelf de sporen van het water aan de zijkant van de boot op om hun buitelingen te maken. Aan het eind van de tocht bezochten we kort het eiland Culatra dat in het gebied Parque Natural da Ria Formosa ligt. Even napraten met een drankje en toen naar het hotel terug.

We hadden ook het plan om de grens tussen Portugal en Spanje te verkennen. Daar ligt de rivier Rio Guadiana. We reden naar Castro Marim om het immense Castelo de Castro Marim te verkennnen. Vanaf het kasteel was er een prachtig uitzicht op de brug over de rivier. We passeerden het stuwmeer van Odeleite op weg naar Alcoutim. Een leuk stadje met mooie beelden en wandschilderingen. En verschillende plekjes waar je wat kon drinken en genieten van het uitzicht op de rivier en op Sanlucar de Guadiana aan de overkant in Spanje.

28 september was kustplaats Laos aan de beurt. We wilden de rotskust weleens vanaf de zee bewonderen en boekten een boottochtje. Windkracht 4 was best heftig. De boot slingerde flink heen en weer en toen we tussen de rotsen doorvoeren had de gids al zijn stuurkunsten nodig. Maar het was een fantastisch tripje! Daarna reden we langs de kust door naar Burgau.  Daar konden we rustig op het strand in een restaurant genieten van het eten, het strand en de prachtige groenblauwe kleur van het water.

De laatste dag hadden we tijd om dichtbij nog een strand te bezoeken. We stuitten op een voetbrug en een treintje dat ons naar Praya do Barril bij Luz de Tavira bracht. Een onbekend pareltje en heel rustig strand waar we een heerlijk ijsje hebben gegeten.

Voordat we de huurauto inleverden op het vliegveld bleven we even kort in Faro. We liepen langs de haven en genoten van de muziek van straatmuzikanten in het mooie centrum.